كابل، تكرار كنفراس هاي بي نتيجه مبارزه بامواد مخدر
محمد اسحاق فياض محمد اسحاق فياض

تاكنون در افغانستان كنفرانس هاي متعدد بين المللي برگزار گرديده است، در این کنفرانس ها که تعدادی از کارشناسان و نمایندگان کشورهای خارجی نیز شرکت می کنند، میزان افزایش و کاهش کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر را در افغانستان مورد بررسی قرار می دهند. تجربه ثابت کرده این کنفرانس ها که هزینه هنگفتی روی دولت افغانستان می گذارد، فقط به ارایه آمارها و گزارش ها خلاصه شده و متأسفانه دستاورد دیگری نداشته و هیچ راهکار جدی و عملی برای کاهش و یا محو کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در این کنفرانس ها ارایه نگردیده است.

يكي از مهمترين كنفرانس هايي كه  در مورد كشت، توليد و قاچاق مواد مخدر در كابل برگزار گرديد. همایش دو روزه بررسی راههای پیشگیری از کشت و تجارت مواد مخدر در هفته گذشته در كابل بود، اين كنفرانس نيز با همه اهميت بين المللي كه برخور دار بود و در آن از 58 كشورجهان شركت كرده بودند، اما بازهم به يك راه حل قطعي كه بتواند يك راهكارعملي در قبال مبارزه با مواد مخدر ايجاد نمايد بدست نيامد،حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در پيامش همان سخنان قبلي خود را كه در ديگر كنفرانس هاي مبارزه با مواد مخدر گفته بود تكرار كرد. او اين بار نيز پديده موادمخدر را يك  مشكل بين المللي خواند و گفت: مواد مخدر تنها مشکل این کشور نیست، بلکه یک مشکل جهانی است. جنرال خداداد سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر هم در این همایش گفت: خشخاش در افغانستان کشت و محصول آن به خارج صادر می‌شود و در مقابل آن قاچاقچیان مواد شیمیایی برای تولید هرویین به افغانستان وارد می‌کنند، دولت  مصمم به مبارزه جدی با صادرات و واردات مواد شیمیایی برای تولید مواد افیونی و کشت خشخاش است، باید جامعه جهانی برای پیشگیری از قاچاق و حمل مواد مخدر به پولیس افغانستان کمک کند و در این زمینه امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار نیروهای پولیس مرزی قرار دهد.

اين پيام ها و سخنان نه تنها در اين همايش گفته شده بلكه در كنفرانس هاي متعددي كه در اين باره برگزار گرديده تكرار گرديده است و در واقع دولتمردان افغاني به جاي آن كه راه حل جامع و عملي را ارايه دهند و يا به راهكار هاي عملي و اجرايي كه ديگر كشور ها ارايه مي دهند تن در دهند، در اين همايش ها بيشتر از كشورها و نهاد هاي خارجي طلبكار مي گردند كه آنان در اين راستا دولت افغانستان را ياري نرسانده اند و براي اثبات مدعاي خود آمار هاي بلند بالاي را از افزايش مواد مخدر در افغانستان ارايه مي دهند.

دولت افغانستان سه سال مي شود که در كنار ديگر كنفرانس هاي مبازره با مواد مخدر، کنفرانس ملی مبارزه با مواد مخدر را هرساله در کابل برگزار می كند، در اين همايش كه واليان و ولسوالان و قوماندانهاي امنيه ولايات و فر ماندهان پوليس شركت مي كنند، سخن از راهكارهاي مبارزه با مواد مخدر است اما طي سه كنفراسي كه  برگزار گرديده فقط به افزايش ميزان اين مواد افيوني اشاره شده است و آقاي كرزي آن را شرم آور دانسته است و بس!.

  در سومین سال از برگزاری این کنفرانس، كه دو ماه پيش برگزار گرديد، آماری ارایه گردید كه نشان می داد 17 درصد کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و بدین ترتیب افغانستان 93 تا 95 درصد کل مواد مخدر جهان را که از طریق خشخاش به دست می آید، تولید می کند. تنها ولایت هلمند 43 تا 45 درصد کل مواد مخدر جهان را از طریق خشخاش تولید می کند و این منطقه مقام اول را در این مورد در افغانستان و جهان دارد. البته اعلام چنین آمارهایی عادی به نظر می رسد و مقامات مسوول در این مورد، بدون هیچگونه تشویشی چنین آمارهای بلند بالایی را ارایه می دهند و کنفرانس خاتمه می یابد.

از آنجايي كه كنفرانس هاي متعددي در اين مورد برگزار گرديده و نتيجه اي بدست نيامده است، بسياري اين گونه فكر مي كنند كه مسئولين داخلي و بين المللي مبارزه با مواد مخدر اين بار و در اين سمينار چه آماري را پيرامون افزايش مواد مخدر ارايه خواند داد؟

 زيرا اين همايش ها به اندازه اي از نظر دستآورد هاي عملي و اجرايي در امر مبازره با مواد مخدر ناكارآمد و بي اثر شده است كه همه خيال مي كنند كه همه اين همايش ها نتيجه اش به دادن آمار هاي بلند بالا در اين مورد خلاصه مي گردد و بس!. در حالي كه نمايندگان 60 كشور جهان و نهاد هاي بين المللي در كابل حضور يافته اند تا راهكارهاي عملي براي پيشگيري از افزايش مواد مخدر را جستجو نمايند، اما پس ازاين همايش دوروزه هيچ دستآورد عملي و تصميم اجرايي قاطعي را اعلام نكردند.

 سخنان بارنت روبين يك كار شناس امريكايي در امور افغانستان صريح ترين سخناني بود كه به بخشي از معضلات و پيچيدگي هاي مواد مخدر اشاره كرد. او گفت:« مقامات بلندرتبه دولت افغانستان و یا نزدیکترین وابستگان آنان، در قاچاق مواد مخدر دست دارند، قاچاقچیان مواد مخدر در افغانستان از نفوذ و قدرت فوق العاده برخوردار هستند و حتی شماری از سرمایه گذاران در این کشور مجبور می شوند برای آغاز به کار و داشتن مصونیت در این کشور با قاچاقچیان مواد مخدر روابط دوستانه برقرار کنند و حتی از آنها کمک بخواهند. حضور قاچاقچیان مواد مخدر در دستگاه دولتی افغانستان به حدی گسترده است که اگر نیروهای امنیتی تلاش برای بازداشت این افراد را آغاز کنند، احتمالاً دولت افغانستان از هم خواهد پاشید.»

آلوده شدن ودست داشتن دولتمردان افغاني به قاچاق اين مواد افيوني يكي ازعوامل افزايش ان مي باشد و عوامل متعددي در اين مورد و جود دارد كه مواد مخدر از افغانستان ريشه كن نگردد.

 

 شايد تا پيش از اين دليل اصلي مخالفت دولت مردان افغانستان به سم پاشي مزارع خشخاش، به طور درست روشن نشده بود و آنان نيات شان را در پشت شعارهاي انساني و بشر دوستانه پنهان مي كردند و ادعا داشتند كه اين طرح زيانهاي زيادي ممكن است به انسانها وارد سازد، اما در واقع كساني كه به طور پنهاني با مافياي مواد مخدر دست دارند نگران سودهاي كلاني هستند كه از كشت، توليد و قاچاق مواد مخدر بدست مي آورند. زيرا سمپاشي مزارع خشخاش يگانه راه عملي است كه باكمترين هزينه قابل اجراست و تجربياتي كه در كشور كلمبيا و يكي دو كشور افريقايي بدست آمده نشان داده است كه ضرر آن به انسانها به مراتب كمتر از تبليغاتي است كه تاكنون صورت گرفته است.

بر اين اساس اگر واقعا دولتمردان افغانستان و كشور هاي خارجي مي خواند كه كشت ترياك و موادمخدر از افغانستان ريشه كن گردد، بايد طرح سمپاشي مزارع را به عنوان بهترين راهكارعملي مبارزه با مواد مخدر در افغانستان روي دست بگيرند و يگانه راه پيشگيري از اين مواد افيوني همين طرح است.    

 

 


November 4th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها